Статии: Recent submissions
Показване на публикации 741-760 от 2735
-
STRATEGIC RISK MANAGEMENT
(Tsenov Publishing House, 2017)The strategic management of commercial companies in times of crisis places a strong emphasis on the management and control of the risk. There is no business activity in the world that is not associated with various types ... -
BUDGET DECENTRALISATION AS A FACTOR FOR THE SIMULTANEOUS DEVELOPMENT OF MUNICIPALITIES AND THE INDUSTRIAL BUSINESS
(Tsenov Publishing House, 2017)The article presents the results of a study on budget decentralisation and its effects on the development of municipalities and the industrial business. The objective is to reveal the relationship and interdependence between ... -
HISTORICAL PERIODIZATION OF ADVERTISING – PROBLEMS AND INTENTIONS
(Tsenov Publishing House, 2017)The article focuses on certain discrepancies in the historical periodization of advertising artefacts and practices, found out when studying the development of advertising in literary sources intended for educational ... -
EVALUATING THE STRATEGIC POSITION OF AN ORGANISATION THROUGH SPACE ANALYSIS
(Tsenov Publishing House, 2017)The ability to adequately determine the position of an organisation in its external environment, i.e. in terms of other entities in the sector, is essential for strategic decision making. It helps entities integrate their ... -
FINANCIAL ARCHITECTURE ADAPTATION OF ENTERPRISES: QUANTITATIVE DOMINANTS IN THE CYCLICAL ECONOMIC DEVELOPMENT
(Tsenov Publishing House, 2017)The article presents a study on the properties of adaptation of business financial architecture in a cyclical development of the economy. The importance of the ability to regulate both individual components and the ... -
COHESION POLICY OF THE EUROPEAN UNION: EVOLUTION, CHALLENGES AND PROSPECTS
(Tsenov Publishing House, 2017)The article analyzes the historical development of the Cohesion (Regional) Policy of the European Union and outlines the main challenges and perspectives facing it. Recommendations are formulated for its improvement in the future. -
THE EU LABOUR MARKET (AS VIEWED THROUGH THE PRISM OF ELASTICITIES)
(Tsenov Publishing House, 2017)This paper discusses both theoretical paradigms and applications of labour market elasticities within the European Union of 28 member states. The paper is based onto a recent research (2014-2016), conducted by the author ... -
WHY TRUMP WON THE ELECTIONS – IN VIEW OF THE PROSPECT THEORY
(Tsenov Publishing House, 2017)In view of the behavioral approach and the prospect theory, the article tries to explain why an alternative is sometimes chosen, which compared to other options, leads to a worse and more uncertain expected outcome. The ... -
FINANCIAL SCIENCE IN CHANGING EUROPE – CHALLENGES AND PERSPECTIVES
(Tsenov Publishing House, 2017)With the celebration of the 65th anniversary of the first Bulgarian academic department of financial sciences (07– 08 April 2017) at D. A. Tsenov Academy of Economics – Svishtov, a worthy assessment has been given and there ... -
ECONOMY AND SOCIETY: HIGHLIGHTS
(Tsenov Publishing House, 2017)The pattern of the economic system has undergone dramatic changes over the past century, especially in terms of global markets. Golden standards are now part of the history. The US dollar has been an international monetary ... -
ПРОУЧВАНЕ НА ПОВЕДЕНИЕТО НА БЪЛГАРСКИТЕ ПОТРЕБИТЕЛИ ПРИ ПОКУПКА НА ЗАХАРНИ И ШОКОЛАДОВИ ИЗДЕЛИЯ
(Tsenov Publishing House, 2017)Активирането на научния интерес в областта на потребителското поведение е продиктувано от непосредствена практическа необходимост на съвременния етап. Настоящата статия се фокусира върху изследване на поведението на ... -
ПОЗИТИВНИ ВЪЗДЕЙСТВИЯ НА ВНЕДРЕНИТЕ СИСТЕМИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО ВЪРХУ ДЕЙНОСТТА НА БЪЛГАРСКИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ НА МЕБЕЛИ
(Tsenov Publishing House, 2017)Действащите системи за управление на качеството (СУК) безспорно са в състояние да доведат до редица позитиви в организациите, предприели стъпка за тяхното внедряване. Те могат да допринесат за повишаване на имиджа на ... -
СЪВРЕМЕННИ АСПЕКТИ НА ЖИЛИЩНАТА ПОЛИТИКА В БЪЛГАРИЯ
(Tsenov Publishing House, 2017)Жилищната политика е във фокуса на вниманието на широк кръг от специалисти и компетентни органи и институции в България през целия период на прехода от централизирана към пазарна икономика и в хода на присъединяването на ... -
АДМИНИСТРАТИВНА ДЕЙНОСТ И СОЦИАЛЕН ПОТЕНЦИАЛ В ПУБЛИЧНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ
(Tsenov Publishing House, 2017)Темата на изследването е насочена към разкриване на нови, нематериални ресурси в областта на админстрацията и управлението. Цел на статията е да се изследва връзката административно поведение – социален потенциал. ... -
CAPLAN ON PROBABILITY: A CRITIQUE
(Tsenov Publishing House, 2017)This paper addresses economic methodology, focusing particularly on Caplan’s (2003) probabilistic analysis and the problems therewith. The argument launched against Caplan is based on the fact that the said author either ... -
ЕКСПЕРТНА ОЦЕНКА НА ЕКОЛОГИЧНИЯ РИСК С ТЕХНОГЕНЕН ХАРАКТЕР – ЕЛЕМЕНТ ОТ ЕКОЛОГИЧНОТО ЗАСТРАХОВАНЕ НА ИНДУСТРИАЛНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ
(Tsenov Publishing House, 2017)В статията се разглежда проблематиката, свързана със застраховането на риска „замърсяване на околната среда” в стопанските субекти. Представя се структурата на околната среда при функциониране на предприятията с опасно ... -
ПЪЛНОТА И СВОЕВРЕМЕННОСТ НА ПУБЛИКУВАНЕТО НА ГОДИШНИТЕ ФИНАНСОВИ ОТЧЕТИ НА БЪЛГАРСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ
(Tsenov Publishing House, 2017)Информацията във финансовите отчети трябва да притежава определени свойства, за да е полезна за потребителите. Много често в българската практика се забелязват непълноти при публикуването на финансовите отчети, като само ... -
ВЛИЯНИЕ НА НАВИЦИТЕ ВЪРХУ УПРАВЛЕНСКИЯ ПРОЦЕС
(Tsenov Publishing House, 2017)Управленският процес е насочен към постигането на цели. Върху неговата реализация оказват влияние множество фактори, едни от които са навиците на управляващи и подчинени. Съзнателно или подсъзнателно те диктуват поведението ... -
ДЕТЕРМИНАНТИ ОПРЕДЕЛЯЩИ РАЗВИТИЕТО НА МЕЖДУОРГАНИЗАЦИОННИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ
(Tsenov Publishing House, 2017)В наши дни сътрудничеството се счита за един от основните начини за развитие на предприятието. За много от компаниите то е възможност за подобряване или увеличаване на конкурентоспособността им. За други това е необходимост, ... -
СЪВМЕСТНО СЪЗДАВАНЕ НА СТОЙНОСТ НА ТЪРГОВСКАТА МАРКА ЧРЕЗ ПЛАТФОРМЕНИТЕ КОМПАНИИ
(Tsenov Publishing House, 2017)Фирмите днес се фокусират върху изграждането на дългосрочни връзки с клиентите и търсят начини, активно да ги ангажират в маркетинговия процес. Платформени компании като Амазон, Еърбнб и Юбер заемат водеща роля в тази ...