Статии: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 2889
-
Структура и динамика на Българската и чуждестранната маркова активност в България за периода 2010–2023 г.
(Tsenov Publishing House, 2025)Като един от обектите на индустриална собственост с на растващо значение в последните години, марките са предпочитан инстру мент за въздействие върху потребителските нагласи и за повишаване раз познаваемостта на компаниите. ... -
Ролята на данъчното облагане за насърчаване на устойчивото развитие в Нигерия
(Tsenov Publishing House, 2025)В настоящата разработка се изследва връзката между данъчното облагане и устойчивото развитие в Нигерия. Специфична цел на изследването е да се проучи как корпоративният данък, данъкът върху печалбата от петрол и данъкът ... -
From Big Data To Innovation: Examining The Impact Of Digitalization And Artificial Intelligence On Education
(Tsenov Publishing House, 2025)Technology plays a fundamental role in an increasingly digital and dynamic world. This article explores digital transformation and innovations in education, such as Big Data and Artificial Intelligence (AI), not only as ... -
Some Possibilities For Applying The Activity-Based Costing Approach In The Meat-Processing Industry – Strategic Aspects
(Tsenov Publishing House, 2025)Issues related to cost calculation are becoming increasingly significant in the competitive environment in which modern economic entities operate. The continuous improvement of the activity-based costing approach and its ... -
Prevention Strategies Against Violence In German Football Stadiums: A Public Administration Perspective
(Tsenov Publishing House, 2025)This study investigates the role of public administration in the development and implementation of effective security measures in German football stadiums. Using a qualitative research approach, the study combines an ... -
Structure And Dynamics Of Bulgarian And Foreign Trademark Activity In Bulgaria For The Period 2010-2023
(Tsenov Publishing House, 2025)As one of the objects of industrial property of increasing importance in recent years, trademarks are a preferred tool for influencing consumer attitudes and increasing the recognition of companies. However, research in ... -
The Role Of Taxation In Promoting Sustainable Development In Nigeria
(Tsenov Publishing House, 2025)This research examined the nexus between taxation and sustainable development in Nigeria. The study’s specific objectives were to investigate how company income tax, petroleum profit tax, and value added tax would affect ... -
Риск мениджмънт и оценяване на ефективността при дигиталната трансформация в банкирането
(Tsenov Publishing House, 2025)Обект на изследване в студията е дигиталната трансформация в банковата дейност. В разработката се изследва рисковият профил на цифровизацията в кредитните институции и последиците от нея. Прави се анализ на ефективността ... -
Степен на внедряване на дигиталната трансформация в сектор „Храни и напитки“ в югоизточен регион на България в условията на турбулентна среда
(Tsenov Publishing House, 2025)Темата за дигиталната трансформация и нейното внедряване вече е въпрос, който не търпи отлагане. В условията на турбулентна среда, характеризираща се с несигурност на пазарите, промяна на потребителските настроения и ... -
Междуотраслови различия и неравенство в заплатите в българската икономика: роля на предприятията под чуждестранен контрол
(Tsenov Publishing House, 2025)Статията изследва междуотрасловите различия и неравенството в работните заплати в България в периода 2008-2021 г., като прави разграничение между предприятията под чуждестранен контрол и местните фирми от нефинансовия ... -
Променливо възнаграждение в договори с клиенти
(Tsenov Publishing House, 2025)В изследването се разглеждат въпросите, свързани с оценката и отчитането на променливите възнаграждения в договорите с клиенти. Разглеждат се и са анализирани прилаганите принципи и правила, методи и методики, относими за ... -
Възможности и рискове при внедряването на дигиталните екосистеми и дигиталните платформи в туристическия сектор
(Tsenov Publishing House, 2025)В условията на дигитална трансформация на бизнеса, успехът на организацията до голяма степен зависи от интегрирането и изграждането на дигитална екосистема и дигитална платформа, които са ключовите структури на дигиталната ... -
Space Insurance – Innovations And Challenges For The Insurance Business
(Tsenov Publishing House, 2025)The study focuses on the theoretical and applied aspects of insurance in the aerospace industry. The author's aspiration is to substantiate the role of space insurance as one of the main methods of increasing corporate ... -
Measuring The Innovation Activity Of Tourism Businesses In Bulgaria
(Tsenov Publishing House, 2025)The implementation of innovations in tourism enterprises is a key factor in increasing their competitiveness. A challenge for the tourism businesses in Bulgaria is to develop innovative solutions that will diversify their ... -
Corporate Social Responsibility Of Agribusiness As A Determinant For Ensuring The Development Of Rural Areas Of Ukraine
(Tsenov Publishing House, 2025)The growth of scientific and practical interest in the problems of corporate social responsibility relates to the public demand for value orientations of modern life, which are based on the principles of democracy, objectivity ... -
Perceptions About Implementation Of Service Robots In Hospitality Businesses In Kazakhstan And Russia - Comparative Analysis
(Tsenov Publishing House, 2025)Our goal is to assess the understanding and acceptance of robotization in hospitality, based on research done in the two countries. This research applies a survey method to collect respondents’ opinion of hospitality ... -
The Impact Of Digital Transformation, Corporate Social Responsibility And Market Orientation On Firm Performance: Evidence From Vietnamese Commercial Banks
(Tsenov Publishing House, 2025)Digital Transformation (DT) has become a critical factor for maintaining competitiveness in the financial sector. However, the interplay between Market Orientation (MO), Corporate Social Responsibility (CSR), DT, and their ... -
Profitability Puzzles: Insights from North Macedonian Banks
(Tsenov Publishing House, 2025)The profitability of banks, as an indicator of financial performance, reflects their ability to generate substantial revenues. Bank profits are essential for their survival, solvency, and growth in a highly competitive ... -
Behavior Of Generation Z In The Labor Market
(Tsenov Publishing House, 2024)This article aims to enhance knowledge about Generation Z as participants in the labor market, as well as to trace the main trends driving research on the topic. For this purpose, a sample of 102 publications from Web of ... -
Поведение на поколението Z на пазара на труда
(Tsenov Publishing House, 2024)Тази статия има за цел да подобри знанията за поколението Z като участници на пазара на труда, както и да проследи основните тенденции, които движат изследванията по темата. За тази цел и с помощта на библиометрични техники ...