СЕЛЕКТИВЕН ПРОФИЛ НА КАНДИДАТ- СТУДЕНТА – ОСНОВОПОЛАГАЩА ДЕТЕРМИНАНТА ЗА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОДУКТ
View/ Open
Date
2010Author
Стефанов, Стефан
Иванов, Любомир
Петков, Пламен
Ангелова, Поля
Славева, Красимира
Чиприянова, Катя
Stefanov, Stefan
Ivanov, Lyubomir
Petkov, Plamen
Angelova, Polja
Slaveva, Krasimira
Chiprianova, Katja
Metadata
Show full item recordAbstract
Настоящото изследване е с теоретико-приложен характер. Теоре-
тичните проблеми се разглеждат в пряка връзка с функционирането на образователната система, информационното осигуряване на образователните изследвания и избора на подходящи индикатори за ефективно измерване на образователните постижения. Извършва се сравнителен анализ на обхвата, учебното съдържание и оценяваните компетентности на учебно-изпитните програми за държавните зрелостни изпити и програми за кандидатстване във ВУЗ. Приложният аспект включва съставяне на социално-
демографски профил на кандидат-студента в СА „Д. А. Ценов”, сегментиране на кандидат-студентите според техните предпочитания и извършване на серия от хипотези, с които се тестват различия от полов, териториален и друг характер. Приложена е методологията за измерване на образователните постижения на базовото образование с оглед ресурсното оси-
гуряване на качествено висше образование и апробиране на различни модели за оценка на зависимостта между степента на подготвеност в базовото образование и резултатите от положения кандидат-студентски изпит.This study has a theoretical and practical character. Theoretical problems are considered in direct connection with the operation of the educational system, informational provision of educational research and selection of appropriate indicators to effectively measurement of educational achievement. It is performed a comparative analysis of the scope, curriculum content and evaluated competence of the educational and examination programs for the state matriculation exams and application programs in higher
education. Applied aspects include constructing the socio-demographic profile of the candidate student in the D. Tsenov Academy of Economics, segmentation of candidate students according to their preferences and performing series of
hypotheses which test differences in sexual, territorial and other nature. It is applied a methodology of measurement the educational attainment of basic education to ensure quality higher education. It is also approbated various models to estimate relationship between the degree of preparation in the basic education and results of candidate student exam.