Приложение на математическото моделиране при управление на клиентски портфейли
Abstract
Управлението на взаимоотношенията с клиенти е сред основните тенденции в съвременното маркетингово управление на бизнес организациите. Това е така, защото клиентите и стойността, която те могат да генерират за компанията, са от съществено значение за успеха на всяка компания. Динамичното развитие на научните достижения и практическите решения в тази насока обуславят интереса към търсене и проектиране на инструменти, с чиято помощ клиентите и взаимоотношенията с тях да се анализират, оценяват, развиват и управляват. Възможности за това предоставя концепцията „клиентски портфейл“, която разглежда клиентите и взаимоотношенията с тях като активи, способни да генерират стойност.
Обект на изследване е управлението на портфейли от клиенти. Предмет на изследване са възможностите за оптимизиране на портфейли от клиенти чрез икономико-математическо моделиране.
Основната теза, която се поддържа в изследването, е, че съществуват възможности за приложение и проектиране на икономико-математически модели при управлението на клиентски портфейли, които могат да се използват като адекватни управленски инструменти за вземане на решения във връзка с оптималното управление на взаимоотношенията с клиенти на организациите. Счита се, че икономико-математическото моделиране представлява адекватна методологическа база за оптимизиране на клиентски портфейли. Представен е критичен ретроспективен обзор на познатите модели за управление на клиентски портфейли и използваните в тях икономико-математически модели. Систематизирани са предпоставки за употреба на икономико-математически модели и критични фактори за техния успех при управление на клиентски портфейли.