Структура и динамика на Българската и чуждестранната маркова активност в България за периода 2010–2023 г.

Изглед/ Отваряне
Дата
2025Автор
Николова-Минкова, Венцислава
Резюме
Като един от обектите на индустриална собственост с на растващо значение в последните години, марките са предпочитан инстру мент за въздействие върху потребителските нагласи и за повишаване раз познаваемостта на компаниите. Въпреки това, изследванията в областта на структурата на марковата активност и динамиката на нейното измене ние под влияние на различни фактори на обкръжаващата среда остават из вън фокуса на изследователите в България. Основната цел на настоящата статия е да се представят състоянието и динамиката на българската и чуж дестранната маркова активност в България за периода 2010–2023 г. Изме рена е и българската маркова активност в чужбина. Изследването е изгра дено върху информация за брой заявени и регистрирани марки, получени от базата данни на Световната организация по интелектуална собственост (СОИС). В резултат на проучването е установено, че през периода 2010– 2023 г. се наблюдава намаляваща чуждестранна активност в България, но нараства интересът на български заявители и маркопритежатели към зак рила на права върху марка в чужбина.