• English
    • български
  • English 
    • English
    • български
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Статии
  • Междууниверситетско списание "Икономика 21"
  • View Item
  •   Home
  • Статии
  • Междууниверситетско списание "Икономика 21"
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ЦЕНИТЕ НА МРЕЖОВИТЕ УСЛУГИ В УСЛОВИЯ НА МОНОПОЛ, ЛИБЕРАЛИЗАЦИЯ НА ПАЗАРИТЕ И ТЯХНАТА РЕГУЛАЦИЯ

Thumbnail
View/Open
86_split_2_2012.swf (391.9Kb)
Date
2012
Author
МАНЛИЕВ, Георги
Metadata
Show full item record
Abstract
Предлагането на мрежови услуги, които често са свързани с естествен монопол, е довело до процеса на ценова дискриминация на потребителите. Чрез нея се преследва присвояването на по-голяма част от потребителската печалба. Предложението за въвеждане на двукомпонентни тарифи: такса за достъп до мрежата и цена за потребено количество е завоалиран подход за из- вличане на по-високи печалби от предлагането на мрежовите услуги. Той съ- хранява модела на ценообразуване, при който Р>МС (цените са по-високи от пределните разходи). У. Баумол, като отчете особеностите на кривата на средните разходи АТС в предлагането на естествените монополи, предложи цените на мрежовите услуги да се образуват съобразно средните разходи (пра- вило Р=АС). Това е второ добро решение, защото все още цените са по-високи от пределните разходи (P>МС). Във тази връзка с това държавните регулатори прилагаха два класически подхода за регулация на техните цени: разходи плюс нормативен процент печалба и таван на цените. С либерализацията на пазарите и екологичните ограничения държавните регулатори приеха модел за образуване на цените на мрежовите услуги с няколко компонента. Те отчитат по-точно разходите на участниците в предлагането на мрежовите услуги (производители, дистрибутори, оператори търговци), което е подобрение на втория добър резултат: Р=AC, но все още P>МС. Конкуренцията, която налага либерализациите на пазарите, тласка цените към пределните разходи:Р=МС или първият най-добър резултат. Пречка за тяхното достигане са монополните и олигополни действия на участниците в процеса на предлагане на мрежовите услуги, което налага допълнителен контрол върху тяхното пазарно поведение.
URI
http://hdl.handle.net/10610/1839
Collections
  • Междууниверситетско списание "Икономика 21"

Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of DSpaceSections & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Contact Us | Send Feedback