Приходи от договори с клиенти по многокомпонентни договори
Abstract
В изследването се разглеждат въпросите, свързани с момента на възникването и признаването на приходите в счетоводството. Разглеждат се и са анализирани прилаганите принципи и правила, методи и методики, относими за отделните стопански ситуации, свързани с признаването на приходите.
Изследването е посветено на признаването на приходи от сделки, свързани с продажбата на стоки или извършването на услуги, чието изпълнение е към определен момент или в рамките на определен период. Изследвани са и подходите за признаване на приходи при многокомпонентни договори и сделки. Разисквани са времената на изпълнение за отделните компоненти - стоки и услуги и е изяснена необходимостта от нов подход при отчитането на многокомпонентните сделки. Това е осъществено на базата на прегледа на съществуващи и прилагани подходи и методи и на практиката и политиките на компании, прилагащи Международните счетоводни стандарти в областта на телекомуникациите в България и на големи и средни предприятия, прилагащи Национални счетоводни стандарти за 2019 г. Тъй като в България на основание изискванията на Закона счетоводството предприятията изготвят и представят своите годишни финансови отчети, при спазване на изискванията на МСС или НСС се разглеждат и обсъждат различните подходи - на основата на анализа на връзката, и допирните точки и различия на МСС/ МСФО с НСС. Изследването и изясняването на основните моменти, свързани с многокомпонентните договори е свързано с тезата, че познаването на основните правила за прехвърляне на контрол и познаването на принципите за „развързването“ на отделните компоненти е предпоставка за правилното им текущо счетоводно отчитане и периодично-то им представяне във финансовите отчети, в резултат на което се повишава полезността им за техните ползватели.