Показване на основна информация на публикация
ЗА ОРФЕЙ, ОРФИЗМА И ТРАКИЙСКАТА ДЪРЖАВНА УРЕДБА
dc.contributor.author | Живков, Николай | |
dc.date.accessioned | 2016-06-06T12:46:14Z | |
dc.date.available | 2016-06-06T12:46:14Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 1311-9206 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10610/2234 | |
dc.description.abstract | Орфизмът се представя като морално-религиозна система, свързана с вярата в безсмъртието. Водеща роля в нея играе идеята за усъвършенстване на душата, т.е. на усърдието на вярващите да достигнат безсмъртие чрез участие в проповеди, песнопения и култово-обредни практики. Те са обединени в две общества – народно и аристократично. Чрез тях участват и в живота на държавата. Орфизмът е упражнил силно влияние върху идеите на Питагор и Платон за душата, държавата и съсловията в нея. Техните учения за душата са понататъшно развитие на орфическите идеи. За разлика от орфиците, които с тяхна помощ решават въпроса за подбор и участието на лицата в управлението на държавата, то Питагор и Платон обосновават цялата съсловна структура на държавата и роля на отделните съсловия в нея за успешното изпълнение на мисията й. Орфическите културни традиции се усвояват от балканските народи. Настанилите се на Балканите славяни и прабългари също възприемат обичаи и обредни практики от местното население, които упражняват влияние върху формирането през ІХ в. на богомилско учение. | bg_BG |
dc.publisher | АИ "Ценов" | bg_BG |
dc.title | ЗА ОРФЕЙ, ОРФИЗМА И ТРАКИЙСКАТА ДЪРЖАВНА УРЕДБА | bg_BG |
dc.type | Article | bg_BG |