• English
    • български
  • English 
    • English
    • български
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Статии
  • Списание "Диалог"
  • View Item
  •   Home
  • Статии
  • Списание "Диалог"
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ИКОНОМИКА, БАЗИРАНА НА ЗНАНИЕТО: ДВИЖЕЩИ СИЛИ И ИНДИКАТОРИ

Thumbnail
View/Open
DialogueBook3bul2015_19_36.pdf (1.273Mb)
Date
2015
Author
Александрова, Матилда
Alexandrova, Matilda
Metadata
Show full item record
Abstract
Идеята за заместването на капитала от знанието като основен източник на прогрес дава основа за развитие на идеята за “икономика, базирана на знанието”. Това е икономика, в която знанието се превръща в доминиращ ресурс точно по същия начин, по който на един предходен етап капиталът е изместил земята като източник на икономическа мощ при прехода от пред-индустриално към индустриално общество. В статията са обособени няколко групи индикатори, идентифициращи степента на развитие на икономиката и обществото, базирани на знанието: структура на заетостта (относителни дялове на заетите лица по икономически отрасли и подотрасли, заедно с промяната в тези дялове); образование (достъп до професионално и висше образование; относителен дял на разходите за образование и професионално обучение в БВП); НИРД (изследователи по научни области; инвестиции в НИРД като % от БВП; структура на източниците на финансиране на НИРД, и по-специално, дял на частното финансиране. The idea for replacement of capital by knowledge as the main source of progress provides ground for the idea of “knowledge-based economy”. This is an economic system in which knowledge appears to be a dominating resource in the same way as – in a former period of development – capital outweighed the land as a source of economic power during the shift from pre-industrial to industrial society. The paper outlines several groups of indicators that typically identify the degree of development of the knowledge-based economy: employment structure (relative shares of employed by economic sectors and sub-sectors, along with the change in these shares), education level (access to relevant professional and higher education; relative share of expenditures for education -general and vocational- in GDP), R&D (researchers by scientific areas; investments in R&D as % of GDP; structure of R&D funding, particularly the share of private funding), etc.
URI
http://hdl.handle.net/10610/2395
Collections
  • Списание "Диалог"

Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of DSpaceSections & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Contact Us | Send Feedback