dc.description.abstract | В разработката са проучени различни авторови мнения, които са
обобщени, и е формулирано определение за електронната търговия (е-
търговия) от типа „бизнес към бизнес” (В2В). В резултат на това са възприети три теоретични критерия, отразяващи степента на развитие на е-търговията в отделните европейски държави. Критериите са: осъществяване на е-търговия В2В, дълбочина на проникване на технологиите и влияние на електронната търговия върху резултатите на предприятията.
Критериите обхващат осем променливи, от които, в началния етап от
изследването, отпадат две. В анализа са включени 22 европейски държави – 21 от Европейския съюз и Норвегия.
С променливите, участващи в горепосочените критерии, е из-
вършен клъстерен анализ с цел класифициране на европейските дър-
жави за две години – 2010 и 2014 г. Резултатите от клъстерния анализ за 2010 г. показват, че е-търговията от типа В2В в отделните държави е на различни нива. Образуваните седем статистически значими клъстера показват голяма фрагментация между отделните държави от гледна точка на внедряването на е-търговията от типа В2В. Заключенията от направения анализ свидетелстват, че степента на развитие на е-търговията на географски принцип продължава да е различна, а именно – част от държавите от Северна Европа и Скандинавските държави е водеща в областта на е-търговия от типа В2В, а южните европейски държави и новоприсъединилите се към ЕС – изостават в това отношение.
Извършената класификация за 2014 г. показва, че е налице сбли-
жаване в степента на развитие на е-търговия от типа В2В между европейските държави. Това заключение се подкрепя от обединяването на клъстерите и свеждането им до три. | bg_BG |