Show simple item record

dc.contributor.authorМитков, Иван
dc.date.accessioned2025-12-15T08:07:47Z
dc.date.accessioned2025-12-15T08:07:48Z
dc.date.available2025-12-15T08:07:47Z
dc.date.available2025-12-15T08:07:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn1313-6542
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10610/5266
dc.description.abstractТази публикация предоставя задълбочен анализ на различни методи за прогнозиране на търсенето в ритейл сектора, включващи както класически статистически модели, така и съвременни алгоритми за машинно обучение. Разгледани са класическите модели ARIMA и тройно експоненциално изглаждане, които са доказали своята ефективност при анализ на времеви редове, както и модерни алгоритми като Prophet, NeuralProphet, Random Forest, XGBoost и LSTM, които демонстрират висока гъвкавост и способност за обработка на сложни зависимости. Проведен е сравнителен анализ на предимствата и ограниченията на тези подходи в контекста на прогнозирането на търсенето на бързооборотни стоки (FMCG). На тази основа са избрани четири модела – ARIMA, тройно експоненциално изглаждане, Prophet и NeuralProphet – за последващ сравнителен анализ, с цел оценка на тяхната ефективност чрез метрики като MAE, MSE, RMSE и MAPE. Настоящото изследване предоставя насоки за оптимален избор на модел спрямо характеристиките на данните и специфичните бизнес нужди, както и посочва възможности за бъдещи изследвания, включително използването на хибридни модели и включването на допълнителни външни фактори за подобряване на прогнозната точност.bg_BG
dc.publisherTsenov Publishing HouseEN_en
dc.relation.ispartofseries20;1
dc.subjectпрогнозиране на търсенетоbg_BG
dc.subjectритейлbg_BG
dc.subjectвремеви редовеbg_BG
dc.subjectмашинно обучениеbg_BG
dc.subjectбързооборотни стокиbg_BG
dc.titleПрогнозиране на търсенето на бързооборотни стоки: сравнителен анализ на класически и модерни машинни алгоритмиbg_BG
dc.typeArticlebg_BG


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record