Компетенции за управление на проекти в системата на предучилищното образование
Abstract
Настоящата статия има за цел да очертае основните компетенции на проектния мениджър в контекста на управлението на проекти в образователни институции. За целта е направен опит да бъдат дефинирани подходите за управление на проекти и очертаване на взаимовръзката между тях, както и да се изследва спецификата на управление на проекти в контекста на стандартите на Института за управление на проекти (PMI) и Международната асоциация по управление на проекти (IPMA) и нужните според тях компетенции. На тази база са очертани важни компетенции за управление на проекти в системата на предучилищното образование. Изследването е подчинено на основната теза, която гласи, че високата степен на компетентност на ръководителя на образователната институция за управление на проекти предопределя по-широки проектни перспективи пред организацията. Чрез методите на контент анализ на научни публикации, сравнителен анализ на методологии, индукция и дедукция за формиране на констатации, изводи и препоръки се достига и до виждането, че системният и компетентностният подход са взаимодопълващи се и тяхната интеграция в образователната институция са важни за разширяване на портфолиото от проектни възможности.