ПОТЕНЦИАЛЪТ НА СОЦИАЛНИТЕ МЕДИИ В БИЗНЕСА НА КОМПАНИИТЕ
Abstract
Непрекъснато расте популярността на социалните медии. Над
84% от интернет потребителите имат акаунти в социални мрежи и прекарват следно между 2 и 4 часа на ден, а всеки потребител има средно по 195 „приятели“. Работата в социалните медии вече е дейност номер 1 в интернет,
надминавайки търсенето и ползването на електронна поща. Facebook е на път да замести е-мейлите като основно средство за комуникация. В последно време трайно се увеличава броят на хората, които идват в социалните мрежи не само за общуване, а за да намерят информация за раз-
лични стоки и услуги, т.е. те все повече и повече се превръщат в мощен бизнес инструмент. Бизнесът прави първите си стъпки в използването на социалните
медийни платформи в качеството на ефективен маркетингов канал.
В първата част на статията се изследват основните причини, които налагат все по-тясна интеграция на социалните медии с бизнес процесите на компанията: използването на социалните инструменти от преобладаващата част от интернет потребителите; безспорните предимства, които социалните медии могат да осигурят на бизнеса; увлечението на служителите от социалните мрежи; необходимостта от ясно разработена маркетингова стратегия за използване на социалните медии. Специално внимание е отделено на последните данни за използването на цифровите технологии в нашата страна и причините за застрашителното изоставане в рамките на ЕС в няколко от най-важните аспекти.
Във втората част авторът очертава основните сфери, в които социалните медии могат да помогнат на бизнеса: маркетинг; продажби; обслужване на клиентите; PR акции; подбор на персонала; управление на взаимоотношенията с
клиенти; налагане и утвърждаване на бранда; обучение и развитие на персонала. Направен е опит да се маркират някои от проявленията на социалните инструменти във всяка от горните сфери на базата на конкретни примери.