dc.description.abstract | Внедряването на нови информационни и комуникационни техно-
логии (ИКТ) за ефективното функциониране на информационната система на туристическата фирма е крайно наложително и необходимо. То ще позволи да се разшири диапазонът на услугите, предоставяни на клиентите, да се подобри организацията на работата, да се намалят разходите и се повиши ефективността на взаимодействието с партньорите, да се получи широк достъп до разнообразни информационни ресурси и атрактивна мултимедийна реклама. За целите на настоящото изследване е направено проучване на информационните системи на 100 утвърдени туристически фирми и хотелски вериги. Поради това бе изградена система от критерии за оценка на тяхното функциониране и идентифициране на проблемите и предизвикателствата, пред които те са изправени. На базата на резултатите от това проучване са предложени решения за повишаване ефективността и качеството на информационното обслужване на туристическата фирма. Изследвани са възможностите на онлайн услугите в туристическия бизнес, които позволяват персонализация на туристическите продукти и услуги според индивидуалните предпочитания на клиентите. Проучени са и съвременните резервационни и географски информационни системи, както в национален, така и в международен план, доколкото те се използ-
ват от българските туроператори и хотели. New Information and Communication Technology (ICT) adoption for
effective tourist information systems is an extremely imperative and indispensable process. It will allow increasing the range of clients’ services, to improve business organization, to decrease the costs, to raise the effectiveness of partners’ interaction and to receive a wide access to a variety of information resources. For the purpose of this scientific-practical research a special system of criteria for assessment of tourist firms’ information systems has been developed. The project team has investigated the information systems of 100 tourist firms and hotels. As a result of this research some solutions for raising the effectiveness and information service quality have been suggested. Some issues about online services, reservation and geographical systems were discussed and how they contribute for tourist product and services personalization. | bg_BG |